Artiklar om: Shopify
Denna artikel finns också på:

PostNord Ship Connect - Shopify - User Guide



PostNord Ship Connect är nu tillgänglig i Shopify app store


Installationvideo


Videon är 7:18 minuter och visar hur du kommer igång med PostNord Ship Connect till Shopify. Vi visar installation och konfiguration av appen och hur du skapar ett konto med butikskoppling och fraktmetoder i PostNord Skicka Direkt Business (SDB).




Guide för PostNord Ship Connect till Shopify


1. Introduktion

1.2. Viktiga funktioner


2. Förutsättningar och krav

2.1. Krav på Shopify-plan


3. Komma igång

3.1. Installera appen
3.2. Konfigurera appinställningar


4. Använda PostNord Ship Connect-appen

4.1. Skapa en försändelse
4.2. Hantera befintliga försändelser
4.3. Lägga till fraktmetoder, pris och regler i PostNord portalen
4.4. Skriva ut etiketter
4.5. Spåra försändelser


5. Vanliga frågor (FAQ)

5.1. Pris & Abonnemang PostNord Ship Connect?


6. Felsökning

6.1. Vanliga frågor
6.2. Kontakta supporten


7. Youtube


8. Uppdateringar och Changelog



Introduktion


PostNord Ship Connect till Shopify - en integration för smidig och effektiv hantering av PostNords populära fraktmetoder för e-handlare.


PostNord Ship Connect förenklar order- & frakthantering i din butik genom en direkt integration mot PostNord (Skicka Direkt Business). Du konfigurerar enkelt fraktmetoder och fraktregler direkt i PostNord-portalen. Appen hämtar inställningarna och presenterar fraktalternativen i Shopify.


Med funktioner som automatisk generering av fraktetiketter, returetiketter, spårningslänk anpassar sig PostNord Ship Connect till dina unika affärsbehov, oavsett om du skickar inrikes eller internationellt.



Viktiga funktioner


PostNord Ship Connect-app är skapad för att förenkla din fraktprocess genom att integrera PostNord med din Shopify-butik.


Några av appens populära funktioner:


  • Blixtsnabb onboarding, börja skicka utan dröjsmål 🚀
  • Integration till PostNord "Skicka direkt business" nya e-handelsportal
  • Fraktmetoder, fraktregler och priser konfigureras i PostNord portalen
  • Helt inbyggt i din Shopify butik (Shopify embedded app)
  • Visa en eller flera Ombud i din kassa
  • Visa en eller flera Paketbox i din kassa
  • Visa en eller flera Hämta i butik i din kassa
  • Stöd för brev, paket, dokument och pallarsändningar
  • Automatiska frakt- och returetiketter
  • Automatisk beskrivning för fraktetiketter
  • Standard "lägsta paketvikt" för sändningar med "för låg" totalvikt
  • Smidig etikettutskrift (en eller flera) direkt från ordervyn i din butik🔥


Dessutom lägger vi regelbundet till nya funktioner för att förbättra appens funktionalitet och användarvänlighet, kolla in ändringsloggen här. Om du har några förslag på funktioner eller idéer om hur du kan förbättra appen, tveka inte att kontakta oss.




Förutsättningar och krav


För att använda PostNord Ship Connect Shopify krävs följande:


  • Ett konto hos PostNord med butikskoppling aktiverad i PostNord portalen Skicka Direkt Business > E-handel
  • Din Shopify-butik måste också aktivera Shopify Carrier Calculated Shipping (CCS) i din Shopify butik. Om du behöver hjälp med att aktivera CCS-funktionen på din Shopify-plan ber vi dig kontakta Shopifys support.




Komma igång


Videoguide


För en snabb översikt av installationsprocessen och appfunktionerna, titta på vår instruktionsvideo (7:18 min) nedan:




Installera appen


  1. Besök PostNord Ship Connect app-sidan på Shopify App Store.
  2. Klicka på Installera.
  3. Logga in på ditt Shopify-konto om du blir uppmanad.
  4. Följ instruktionerna på skärmen för att installera PostNord appen i din Shopify-butik.




Konfigurera appinställningar


Följ dessa steg för att konfigurera PostNord Ship Connect efter installation:


  1. Välj ett abonnemang: Alla abonnemang har 14-dagar fri trial så du har möjlighet att prova appen i lugn och ro
  2. Sändningar - Välj mellan Bekräftade eller Obekräftade sändningar. Bekräftade sändningar är bokade och kan skrivas ut direkt från Shopify > Orders efter att har slutfört dem.


Obekräftade sändningar måste slutföras och skrivas ut från PostNords portal.



  1. Automatisering - I appens inställningar för automatisering kan e-handlaren välja när en sändning ska skapas.


  • None: ingen automatisering
  • Manuell fulfillment: skapar en sändning med etikett, spårning när handlaren manuellt slutför en order.
  • New order: innebär att sändning, etikett, spårning skapas så snart en ny order tas emot.
  • New order & fulfillment: innebär att sändning, etikett, spårning skapas både omedelbart och vid manuell fulfillment.



  1. Paket - Eftersom PostNord kräver vikt för varje sändning finns det ett alternativ att ange en minimivikt för paket i appen. Dessa inställningar är för handlare som saknar vikt på produkter eller har misslyckats med att ange vikt på en produkt i ordern. I appens standardinställningar är detta satt till 10 g.



Dock kräver vissa fraktmetoder en högre minimivikt, t.ex. 150 g. I det fallet måste du ange 150 g som minimivikt i detta fält. Men denna vikt används som en "backup" om handlaren har missat att ange vikten i sin butik.


  1. **Checkout **- Vissa fraktmetoder kan visa ombud eller paketboxar. I Checkout inställningarna kan du ange antalet val du vill visa i kassan, standard är 3.



  1. Inloggningsuppgifter, Pappers storlek & etikettstorlek - Store identifier och Store secret. Här anger e-handlaren de uppgifter de fick när de skapade butikens anslutning under "E-handel" i PostNords portal (Skicka Direkt Business).


  1. Papper-/etikettsstorlek- Pappersstorlek är det format som e-handlaren använder i skrivaren, A4 är satt som standard men andra alternativ finns att välja. Etikettstorlek är storleken på fraktetiketten. Liten är standard. men andra alternativ går att välja. Notera att dessa ändringar måste anpassas till varje handlares egna skrivarinställningar för att utskrifterna ska bli korrekta. Så använd standard under testet.



Använda PostNord Ship Connect


När PostNord-appen är installerad och konfigurerad kan du börja skapa och hantera dina sändningar direkt i din Shopify-butik.



Skapa sändning


  1. Navigera till Shopify > Orders.
  2. Markera en eller flera ordrar distribuerade orderar och välj sedan Create shipping labels i More action-menyn.


Skapa fraktetiketter i Shopify


  1. Beroende på appens inställningar för automation kan en order ha statusen Distribuerad eller "Odistribuerad* i Shopify > Orders. För att kunna skriva ut fraktetiketter i Shopify måste ordern distribuerad.
  2. Klicka på punkterna (...) i Action-menyn som syns på skärmen efter att du markerat en order, välj sedan Create shipping labels.
  3. Välj Skriv ut.



Hantera befintlig order eller sändning


För att hantera en enskild order eller befintlig sändning:


  1. Välj Shopify > Orders i din butik.
  2. Öppna ordern du vill hantera och välj More actions-knappen uppe till höger.
  3. Klicka Create Shipping labels.


Om något blivit fel kan du använda prova att använda Reprocess automation för att köra automationen igen och förhoppningsvis lösa problemet eller se orsaken till problemet.




Lägga till fraktmetoder, frakt och regler


Alla fraktmetoder, priser och regler som du vill använda i din butik skapas i PostNord Skicka Direkt Business-portalen.


Skicka Direkt Business


  1. Logga in i PostNord portalen.
  2. Klicka Skicka Direkt Business i vänstermenyn.
  3. Välj E-handel i den övre menyn därefter din butik
  4. Lägg till ny eller ändra fraktmetod.


OBS! Viktigt att veta är att du för tillfället kan använda följande valutor SEK, NOK, DKK, EUR, GBP & USD, priser och prisregler anges dock alltid i SEK vid skapade av fraktmetoder i portalen.



Skriva ut etiketter


Det är enkelt att skriva ut fraktetiketter för Bekräftade sändningar direkt i din butik, se avsnittet Skapa sändningar i denna guide. Använder du Obekräftade sändningar (i appens inställningar) måste du slutföra dina sändningar i PostNord Skicka Direkt Business genom att följa dessa steg:


Hantera Obekräftade försändelser


  1. Logga in i PostNord portalen.
  2. Klicka Skicka Direkt Business i vänstermenyn.
  3. Välj Försändelser i övre menyn.
  4. Klicka Obekräftade för att se obekräftade försändelser
  5. Välj den försändelse du vill hantera





Spåra sändningar


OBS! Kunder får spårningslänk via e-post när en sändning skapas.


  1. Gå till Shopify > Orders i din butik.
  2. Finns kolumnen Tracking added aktiverad i ordervyn kan du se spårningslänken redan där och klicka för att öppna spårningsfönstret.


Spåra från ordervyn


  1. Ett annat alternativ är att öppna en order och klicka på spårningslänken.


Spårningslänk inne på ordern




Vanliga Frågor (FAQ)


Prissättning: PostNord Ship Connect?


PostNord Ship Connect till Shopify har två abonnemang för tillfället, månadsvis ($27) eller årsvis betalning ($270). Kostnader för transport tillkommer enligt det avtal du som e-handlare har med PostNord.


För specifika prisuppgifter, vänligen kontakta PostNord kundtjänst eller din kontakt hos PostNord.




Felsökning


Även med en användarvänlig app som PostNord Ship Connect kan du ibland stöta på problem. Vår F.A.Q syftar till att ge snabba lösningar på vanliga problem.



Vanliga frågor


Fraktmetoder visas inte vid utcheckning


Svar: Detta kan bero på flera orsaker:


  1. Inget abonnemang är valt i appen
  2. Carrier Calculated Shipping (CCS) är ej aktiverat på din Shopify-plan
  3. Ingen fraktzon eller felkonfigurerad fraktzon. Kolla om du har fraktsalternativ aktiverat för fraktzonen i din butik, kika även i PostNord portalens inställningar om länderna matchar inställningen i din butik.
  4. Ett ytterligare orsak till att fraktsätt inte visas kan bero på att basvalutan du valt i din butik inte stöds av PostNord. PostNord stödjer SEK, NOK, DKK, EUR, GBP & USD. Priser anges dock alltid i SEK i portalens fraktinställningar.



Spårningslänken visar ingen information


Svar: Uppdateringar av spårningsinformation kan ibland ta tid. Ibland sker uppdatering först när försändelsen bokats eller skannats in av PostNord. Om problemet kvarstår, kontakta vår kundsupport för hjälp.




Kontakta support


  • Helpdesk: För att minska väntetiden i vår chat ber vi dig att först söka efter svaret i vår Helpdesk
  • Chat: Åtkomst direkt i appen för snabb, live-assistans eller via Oktagon.se


Våra supporttider är måndag till fredag, kl. 09:00 till 16:00. Responstiden är ca: 20-40 minuter men kan variera beroende på belastning och högtider.


Har du frågor relaterade till PostNord eller Skicka Direkt Business ber vi dig kontakta PostNord kundservice




Youtube


Besök vår Youtube-kanal hittar du videos för användbara tips och tricks.




Uppdateringar och Changelog


Vi arbetar kontinuerligt med att lägga till nya funktioner i PostNord Ship Connect, du hittar de senaste uppdateringarna i vår Changelog.


Har du förslag på nya funktioner eller förbättringar av PostNord appen vill vi gärna höra dem! Använda chatten så återkopplar vi så snabbt vi kan.



För mer information om PostNord Ship Connect eller någon annan av våra lösningar för e-handel, vänligen besök vår webbplats på oktagon.se eller vårt hjälpcenter på helpdesk.oktagon.se.


Överväg gärna att lämna en recension i Shopify appbutiken. Din feedback hjälper oss förbättra våra produkter och fungerar som värdefull vägledning för andra e-handlare.





← Tillbaka till App store




Uppdaterad den: 10/01/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!