nShift Checkout - Shopify - F.A.Q
Vilken Shopify plan måste jag ha för att appen ska fungera?
Du behöver en av följande Shopify alternativ:
en utvecklingsbutik
en Basic betalas årligen
en Standard plan betalas årligen
en Shopify Advanced plan
en Shopify Plusplan
Detta är ett krav från Shopify och gäller alla frakt- och leveransappar.
Vart köper jag appen nShift Checkout till Shopify?
Appen finns tillgänglig på Shopify Marketplace
Vad behöver jag för tjänst/abonnemang från nShift?
Du behöver ha både nShift Delivery och Checkout. Hör av dig till [email protected] eller gå in på chatten via oktagon.se så kan vi beställa allt åt dig.
Ingår nShifts orderkoppling (API Connect)?
Ja, från och med 1/1-2022 ingår det i alla Checkout abonnemang?
Jag får ett meddelande om att det inte finns någon sida på url:en när jag ska installera appen, hur löser jag det?
Skriv in denna address i din webbläsare https://udc-app.oktagon.dev/authenticate?shop=**XXXXXXXXXXXXXX**.myshopify.com OBS! Byt ut alla X mot din Shopify domän.
Varför fungerar inte spårningslänken, det står "information ej tillgänglig" ?
Meddelandet kan uppstå om ordern skickats över till nShift men inte bokats, den ligger där och väntar på att slutföras.
Om du vill att en order ska bli "fulfilled" och etiketter samt spårning ska fungera direkt bör du aktivera "automationen" och titta så att "stored shipments" inte är aktiverat. Genom att göra detta blir en order automatisk fulfilled i Shopify och du kan skriva ut etiketter, få en bokad sändning och spåra direkt från Shopify.
Ett annat alternativ är att du inte aktiverat "Track & Trace" inne i nShift portalen. Du hittar inställningarna för spårning under menyvalet Underhåll/Mitt konto/Integritetsinställningar.
Hur ändrar man så leveranser blir lagrade eller bokade?
Klickar på nShift Checkout by Oktagon, sen in på settings. Där kan du aktivera eller avaktivera automation och stored shipments.
Jag får felmeddelande om att ordern in finns när jag ska skriva ut fraktetiketter, vad är fel?
Det vanligaste felet är att produkten saknar vikt.
Vissa transportörer kräver vikt, kolla vad dina transportörer har för krav och ställ in den på produktnivå.
Jag får inga fraktalternativ i kassan, vad är fel?
Det kan bero på flera saker, här kommer några vanliga orsaker.
Du satt upp zoner vilket inte behövs när du använder appen då de styrs från nShift (gäller endast nShift Professional och Premium då essential saknar logik)
Det kan vara språkinställningarna, valutainställningarna eller vikt. Har du t.ex. priser i USD i din shop men priset i nShift portalen är i SEK kommer det inte fungera, samma gäller språk.
Valutor, språk, viktinställningar och andra produktinställningar måste vara korrekt inställda i Shopify och stämma med inställningarna i nShift-portalen.
Hur ställer jag in så att ett visst fraktalternativ endast syns för en specifik kollektion i Shopify?
Detta ställer du in på fraktsättet på ert nShift konto i deras portal. Om du exempelvis har en kollektion som heter "Bulky Products" så kommer du att ha två parametrar i nShift som du kan använda, isroductcollectionbulkyproducts vilket är en boolean parameter med standardvärdet "false" samt countproductcollectionbulkyproducts som är en integer parameter med standardvärdet 0.
Då kan du i nShift rutan för "Villkor" skriva exempelvis isproductcollectionbulkyproducts = true för att endast visa fraktalternativet om kollektionen för produkterna endast är Bulky Products.
Du kan också använda exempelvis countproductcollectionbulkyproducts = 5 för att endast visa fraktalternativet om varukorgen innehåller 5st produkter som har kollektionen Bulky Products.
Uppdaterad den: 23/10/2024
Tack så mycket!