Denna artikel finns också på:
nShift TMS - WooCommerce

Senaste versionen av pluginet: 1.2.42

Systemkrav

PHP 5.6+
WooCommerce: 3.0.0+
Wordpress: 3.9.0+

Funktioner

Fraktväljar-widget för beställning eller varukorg i kassan
Skapa reserverade sändningar
Skapa bokade sändningar
Skapa fraktetiketter
Skapa spårningslänkar
Inkludera spårningslänkar i beställningsmejl
Ändra frakttjänst på ordrar
Skriva ut flera fraktetiketter som ett dokument
Behandla leveranser på flera beställningar samtidigt

Innan vi börjar

nShift TMS Bas eller Professionell

OBS: Pluginet kräver att du har ett nShift TMS-konto (bas eller professionellt). Om du inte har något nShift TMS-konto så kan du skapa ett genom att följa någon av nedstående länk.

Bas: https://service.apport.net/spa/public#/register/web-ta-base/wizard/step1

Professionell: https://service.apport.net/spa/public#/register/web-ta-pro/wizard/step1

För frågor och support gällande nShift

Har du frågor kring inställningar i ditt nShift konto eller om du behöver annan support rörande nShift, kontakta nShift support direkt. Du kan antingen mejla till [email protected] eller ringa : +46-8-729 88 50.

Gällande denna manual och instruktioner

Denna manual täcker inte alla möjliga vinklar av pluginet, bara det grundläggande. Då många alternativ och tillägg är beroende av dina val av transportörer så kan du behöva kontakta nShift för ytterligare instruktioner. Om du har frågor kring detta plugin så hör av dig till oss [email protected].

Konfiguration

Efter att du har installerat pluginet, så som du normalt gör en installation i WordPress, så behöver du konfigurera pluginet genom dessa steg.

Logga in på din WordPress som administratör och klicka på WooCommerce/Inställningar.
Gå till fliken Frakt och klicka på nShift TMS.
Välj Connection Type: WebService är vanligast.
Enter API Username: Användarnamnet du fått från nShift.
Enter API Domain: Ditt företags-ID du fått från nShift.
Enter API Password: Lösenorder du fått från nShift.
Välj Print Type: Label är vanligast.
Välj Print Format: PDF är vanligast.
Scrolla ner och fyll i resten av fälten enligt listan nedan, klicka på spara när du är redo.

Consignor Address Id: Lämna fälten med en punkt (.) i de flesta fall

Consignor Address Name: Ditt företagsnamn, ex Mediastrategi Sverige AB

Consignor Street Address: Din företagsadress, ex Sturegatan 13

Consignor Address ZIP/Postcode: Företagets postnummer, ex. 724 79

Consignor Address City: Företagets ort, ex. Västerås

Consignor Address Country Code: Företagets kod, ex. SE (for Sweden)

Consignor Communication Contact Person: Er kontaktperson

Consignor Communication Phone: Ditt företags telefonnummer

Se även videon "Hur man använder nShift TMS till WooCommerce"



Shipping zones
Nu måste du skapa eller redigera en fraktzon. Det är en standard WooCommmerce process och du kan läsa mer om det här: https://docs.woocommerce.com/document/setting-up-shipping-zones/

Gå till Fraktzoner
Om du inte har några skapade så kan du välja att klicka på 'Lägg till ny fraktzon'.
Om du har en så klicka på ditt zonnamn exempelvis Sverige.



Lägg till Fraktzon

Lägg till fraktzon, ex. Sverige.
Lägg till “Zone regions”, ex. Sverige.
Klicka på “Lägg till fraktmetod” och välj nShift TMS, klicka sedan på “Lägg till fraktmetod” för att spara.
Nu har du skapat en ny fraktmetod som heter nShift TMS, klicka 'redigera' på din metod.



Konfigurera fraktmetod

Efter att du har klickat på fraktmetoden som heter nShift TMS. Följ detta steg.

Klicka på 'Enable" för att aktivera fraktmetoden
I “Method title”, ange ditt tilltänkta namn för fraktmetoden, ex. DHL SERVICEPOINT
Klicka på “Automation enable” för att aktivera automatiskt bokning av sändning vid inkommande order.
VIKTIGT! Om Automationen vid orderstatus. Om du har aktiverat Automatisk bokning (steg 3) så behöver du ange vid vilken status detta ska ske. Detta beror bland annat på betalningsmetoden, så kontrollera detta noggrant.
Momsstatus, moms på frakt eller ej.
Fortsätt att fylla i följande fält.



Pris: Ditt fraktpris för din aktuella transportör.

Vikt: Om du har viktbaserade frakter. Värden kan användas ex. -10 (upp till 10), 10-20 (mellan 10-20), 20- (20 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Bredd: Om du har frakter som är baserade på paketets bredd. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Höjd: Om du har frakter som är baserade på paketets höjd. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Djup: Om du har frakter som är baserade på paketets djup. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Volym: Om du har frakter som är baserade på paketets volym. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Cart Subtotal: Om du har frakter som är baserade på varukorgens belopp. Värden kan användas ex. -500 (upp till 500), 500-1000 (mellan 500-1000), 1000- (1000 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Template name: Namn på din nShift TMS-mall som kommer att användas för denna metod. Ex. DHL SERVICEPOINT IMPORTANT!: Namnet på mallen måste skrivas exakt så som den är namngiven på ditt nShift-konto, ex. “DHL SERVICE POINT” kommer inte fungera om ditt namn på mallen är “DHL SERVICEPOINT”.

E-mail notification: Om den är aktiverad så kommer kunden få notifieringar utskickad på mejlen förutsatt att fraktmetoden stödjer denna funktion.

Mobile notification: Om den är aktiverad så kommer kunden få notifieringar utskickad på sms förutsatt att fraktmetoden stödjer denna funktion.

Package type: Välj din Package type som kommer användas med denna fraktmetod

Cash on delivery: Ej aktiverad som standard, använd endast om transportören och fraktmetoden stödjer detta.

Cash on delivery payment method: Aktivera endast om Cash on delivery används.

Cash on delivery account number: Aktivera endast om Cash on delivery används.

Extra shipment data in JSON format: Blankt är standard. Ett fält som används bara vid enstaka fall.

Shipping class costs: Dessa kostnader kan läggas till baserat på produktens fraktklass i WooCommerce. Läs mer här: https://docs.woocommerce.com/document/product-shipping-classes/

Klicka sedan på “Spara ändringar".

Ordrar och utskrifter

Vi rekommenderar att du aktiverar Automation när du konfigurerar din leveransmetod, det kommer att göra det enklare att skriva ut fraktsedlar.

Om automatiseringen är aktiverad. Följ dessa steg nedan.

När du får en beställning skapas bokning av försändelse och fraktetiketter automatiskt. Men du måste fortfarande skriva ut etiketterna.
För att skriva ut fraktetiketterna, markera ordrarna.
Välj “massåtgärd” och “Ladda ner fraktetikett”. Det kommer skapa ett PDF-dokument med alla fraktetiketter.
Om du vill ladda ner och bara skriva ut en order, klicka på fraktetikett-länken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift TMS.
Om du vill spåra en order, klicka på spårningslänken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift TMS.



Om du inte vill använda Automation följer du dessa steg för att skapa en fraktsedel och bokning.

När du får en beställning. Klicka på knappen "Behandla" eller gå in på ordern och klicka på "Behandla"-knappen uppe i det högra hörnet.
När du klickar på knappen "Behandla" skapas en boknings- och fraktetikett.
Välj "Massåtgärder" och "Ladda ner fraktetiketter". Det kommer att skapa ett PDF-dokument med alla fraktetiketter.
Om du vill ladda ner och bara skriva ut en order, klicka på fraktetikett-länken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.
Om du vill spåra en order, klicka på spårningslänken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.

Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!