Denna artikel finns också på:
DHL Problem? Läs längst ner i F.A.Q:n om hur du löser det.

Hur beställer jag nShift TMS till WooCommerce?

Du beställer pluginet genom att följa dessa steg.

Logga in på ditt TMS-konto
Klicka "mina add-on" i menyn
Välj integrationer och sedan WooCommerce
Leta reda på Oktagons plugin och klicka sedan på beställ

Därefter kommer du få ett mail med länkar för att hämta hem pluginet och manualen.

OBS! Har du inget TMS-konto idag måste du skapa ett först genom att gå till denna sida och klicka på beställknappen.

Ingår nShifts orderkoppling (API Connect)?

Nej, men har du inte en orderkoppling sedan tidigare beställer vi en åt dig när du köper en av våra plugins. Du betalar då 0 kr i startavgift för orderkopplingen. Kontakta nShift om frågor kring månadskostnaden.

Har ni någon instruktionsfilm för pluginet?

Ja, det finns en instruktionsfilm på vår YouTube-kanal, länk finns här.

Vi har aktiverat inställningen "Include tracking link in e-mails", men det kommer inte med någon länk

För att länken ska läggas till måste ordern först få en länk från nShift. Länken skapas när man klickar på "Process" på en order.

Om du därefter ändrar statusen på en order till "Färdigbehandlad" i WooCommerce kommer länken komma med i det mail som skickas ut till kunden.

Hur får man in extra data i anropen när sändning lagras / bokas?

Klicka WooCommerce > Inställningar > Frakt > {Din leveranszon} > {Ditt leveranssätt}. Använd fältet “Extra shipment data in JSON format”. Denna kommer sammanfogas med hela anropets kropp och sedan konverteras till XML. Syntaxen för JSON till XML ser ut så här:

{ “abc”: “def” }
<abc>def</abc>


{“abc”:{“__namespace”:”http://www.spedpoint.com/consignment/types/v1_0”,”__value”:”def”}}
<v1:abc>def</v1> (om v1 är id för namespacet i xml huvudet)


{“__key”:”abc”,”__value”:”def”}
<abc>def</abc>


[{“__key”:”abc”,”__value”:”def”},{“__key”:”abc”,”__value”:”def2”}]
<abc>def</abc><abc>def2</abc>


{“__key”:”abc”,”__attributes”:{“ert”:”true”},”__value”:”def”}
<abc ert=”true”>def</abc>


“Angiven access point hittas ej” -- Vad betyder det?

Det betyder att angivet utlämningsställe inte hittades. Det här felet kom en dag då nShift hade driftproblem med DHL och det felet försvann efter en tid. Felet låg hos nShift då.

Hur aktiverar man spårning?

Detta kan man aktivera under tilläggets allmänna inställningar.

Hur aktiverar man ombud?

Man klickar WooCommerce > Inställningar > Frakt, klicka på din leveranszon, klicka på ditt leveransalternativ, välj alternativ i Custom Pick Up Location.

Vilken tjänst behövs för att få tillgång till ombud?

Man behöver ett extrakonto med nShift Delivery med endast tillvalet REST API PickUpLocator. Sedan anger man sina nShift Delivery uppgifter under WooCommerce > Inställningar > Frakt > nShift TMS, under stycket nShift Delivery optional account.

Går det att få in fraktsätten i Klarna Checkouts iframe?

Våra plugin; nShift Delivery, nShift Checkout, nShift TMS samt PostNord Ship Connect har inte support för det.
Däremot har vi ett eget plugin som heter Klarna Shipping Assistant (KSA) som löser detta problem men kan i dagsläget bara samspela tillsammans med vår nShift Checkout-plugin än så länge.

Du kan läsa mer om pluginet här: nShift Klarna Shipping Assistant (KSA) - WooCommerce

Hur ändrar man så leveranser blir lagrade eller bokade?

För att ta bort lagrad sändning kryssar man ur (avbockar) "Create Stored Shipments" på det aktuella leveranssättet, tvärtom för bokade.

Konfigurering av fraktzoner (t.ex. postnummer)

Läs denna artikeln gällande fraktzoner (Shipping Zones) i WooCommerce. Glöm inte avsnittet gällande "Sorting shipping zones", det är viktigt.

DHL har slutat fungera och jag får felmeddelanden om SMS & Epostaviseringar

30:e mars 2022 gjorde DHL en ändring som innebär att man inte kan ha både SMS och epostavisering aktiverat samtidigt på ett leveranssätt. Man kan nu bara ha ett av alternativen.

För att ta bort ett av alternativen går du till till fraktinställningarna i WooCommerce och väljer sedan Leveranszoner och sedan hantera leveranssätt genom att klicka på en av zonerna. välj sedan det leveranssätt du vill ändra genom att klicka på det.

En bit ner på denna sida ska du se checkboxar för avisering. Slå av det som du inte ska använda och spara sedan.

OBS! ordrar som var lagda innan du gjorde denna ändring måste processas igen. Annars kommer du få samma. Processa genom att gå till ordervyn och markera de berörda ordrarna och välj sen "Bearbeta leverans" i dropdown-menyn.
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!