Denna artikel finns också på:
nShift Delivery - WooCommerce

Senaste versionen av pluginet: 1.3.42 som släpptes 2022-04-28

Systemkrav

PHP 5.6+
WooCommerce: 5.6.0+
Wordpress: 3.9.0+

Funktioner

Fraktväljar-widget för beställning eller varukorg i kassan
Skapa reserverade sändningar
Skapa bokade sändningar
Skapa fraktetiketter
Skapa spårningslänkar
Inkludera spårningslänkar i beställningsmejl
Ändra frakttjänst på ordrar
Skriva ut flera fraktetiketter som ett dokument
Behandla leveranser på flera beställningar samtidigt

Innan vi börjar

Pluginet kräver att du har ett aktivt nShift Delivery-konto (Standard eller Plus) med OrderConnect för att fungera.

Skapa ditt nShift Delivery konto

Om du inte har ett nShift Delivery konto redan så kan du skapa ett i samband med konfigurationen av detta plugin eller kontakta vår support. OBS: Du behöver inte betala någon startavgift för OrderConnect som tilläggstjänst om du skapar ditt konto via vårt plugin eller genom vår support.

För frågor och support gällande nShift Delivery

Har du frågor kring inställningar i ditt nShift konto eller om du behöver annan support rörande nShift, kontakta nShift support direkt. Du kan antingen mejla till [email protected] eller ringa : +46-31-725 35 50

Gällande denna manual och instruktioner

Denna manual täcker inte alla möjliga vinklar av pluginet, bara det grundläggande. Då många alternativ och tillägg är beroende av dina val av transportörer så kan du behöva kontakta nShift för ytterligare instruktioner. Om du har frågor kring detta plugin så hör av dig till oss.

Installation

Efter att du har köpt vårt tillägg så kommer du fått ett e-postmeddelande med en nerladdningslänk. Du får även licensuppgifter som du behöver använda för ladda ner tillägget. Ladda ner tillägget och spara det på din dator.
Logga in i din Wordpress Administration och klicka Tillägg > Lägg till nytt, välj den nerladdade filen och klicka Installera
Aktivera tillägget i listan över installerade tillägg

Konfiguration

Efter att du har installerat pluginet så behöver du följa dessa steg.

Logga in på din WordPress som administratör och klicka på WooCommerce/Inställningar.
Gå till fliken Frakt och klicka på nShift Delivery.
Check Enabled: Om du vill använda pluginet.

Om du inte har ett nShift Delivery konto redan så klicka på länken 'Klicka här för att skapa konto'. Gå igenom onboardingen på nästa sida och fortsätt sedan vid denna punkt.

Enter API Key Id: Din nShift REST API Key Id från ditt nShift-konto.
Enter API Secret: Din nShift REST API Key Secret från ditt nShift-konto.
Enter User Id: Ditt användar-ID till ditt nShift-konto.

Enter Quick Id: Ditt snabbsökvärde som står på din uppsatta avsändare på ditt nShift-konto.

Se även videon "Hur man använder nShift Delivery till WooCommerce"



Onboarding

För att skapa ett nShift Delivery så följ wizarden på skärmen. Starta genom att klicka på länken 'Konto'. Sedan kommer du bli tillfrågad att uppge ditt organisationsnummer och efter det väljer du vilken typ av konto du behöver och sedan ska du uppge dina kundnummer hos aktuella transportörer.

När du är färdig så kommer du ina API nycklar automatiskt bli tillagda och sparade i pluginet och du kan fortsätta från steg 7 i denna manual.

Fraktzoner

Nu måste du skapa eller redigera en fraktzon. Det är en standard WooCommmerce process och du kan läsa mer om det här: https://docs.woocommerce.com/document/setting-up-shipping-zones/

Gå till Fraktzoner
Om du inte har några skapade så kan du välja att klicka på 'Lägg till ny fraktzon'.
Om du har en så klicka på ditt zonnamn exempelvis Sverige.

Lägg till Fraktzon

Lägg till fraktzon, ex. Sverige.
Lägg till “Zone regions”, ex. Sverige.
Klicka på “Lägg till fraktmetod” och välj nShift Delivery, klicka sedan på “Lägg till fraktmetod” för att spara.
Nu har du skapat en ny fraktmetod som heter nShift Delivery, klicka 'redigera' på din metod.

Konfigurera fraktmetod

Efter att du har klickat på fraktmetoden som heter nShift Delivery. Följ detta steg.

I “Method title”, ange ditt tilltänkta namn för fraktmetoden, ex. DHL SERVICEPOINT
Under Service, välj din tänkta transportör.
Add-ons kommer uppdateras när du valt transportör, använd fälten du vill aktivera på din fraktmetod. Du kan använda dynamiska värden, se listan över värden genom att ställa muspekaren över frågetecknet.
Aktivera "Create Stored Shipments" om du vill lagra dina sändningar på ditt nShift-konto med möjlighet att kunna ändra dem där innan du beställer sändningen.
Om du vill använda en egen returtjänst så ange detta under "Return Service”.
Om du har valt en returtjänst och vill att returetiketten skapas vid samma tidpunkt som försändelsen så kryssa i “Automatic Returns”.
Klicka på “Automation enable” för att aktivera automatiskt skapande av sändning för ordrar med en specifik orderstatus.
VIKTIGT! Om Automationen vid orderstatus. Om du har aktiverat Automatisk bokning (steg 7) så behöver du ange vid vilken status detta ska ske. Detta beror bland annat på betalningsmetoden, så kontrollera detta noggrant.
Momsstatus, moms på frakt eller ej.
Fortsätt att fylla i följande fält.

Pris: Ditt fraktpris för din aktuella transportör.

Availability Logic (AL)

Tillgänglighetslogik anger reglerna för leveransmetoden. Ex. om du vill ha gratis frakt eller kanske en dyrare fraktkostnad om vikten är över 20 kg. Se exempel nedan:

Ex 1. Fri frakt från 100kr

Om du vill ha gratis frakt när "Cart subtotal" har ett värde som är lika med eller över 100 kr kan du sätta 100- i fältet "Cart subtotal". Och lägg till 0 i fältet "Pris". Det betyder att om en kund köper saker från din butik som har ett värde som är lika med eller mer än 100kr så kommer kostnaden för leveransmetoden att vara 0kr. Du kan läsa mer om detta alternativt se en guidad video - följ denna länk.

Ex 2. Fraktkostnad om totala orderns vikt är 20 kg eller mer

Om du vill ha en dyrare fraktkostnad när vikten är lika med eller mer än 20 kg, lägg då till 20- i "Viktfältet". Lägg sedan till den kostnad du vill ha i fältet "Pris".

Obs! Kom ihåg att du också måste göra en leveransmetod som har standardfraktkostnaden (utan AL-regler). I Ex 1. där kan standardkostnaden för frakt ställas in på ex. 40kr och "Cart Subtotal"-fältet till -100. Detta innebär att om varukorgsbeloppet är under 100kr så kommer kostnaden för fraktmetoden att vara 40kr och om det är lika med eller mer än 100kr kommer det att vara 0kr för frakt.

AL värden

Vikt: Om du har viktbaserade frakter. Värden kan användas ex. -10 (upp till 10), 10-20 (mellan 10-20), 20- (20 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Bredd: Om du har frakter som är baserade på paketets bredd. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Höjd: Om du har frakter som är baserade på paketets höjd. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Djup: Om du har frakter som är baserade på paketets djup. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Volym: Om du har frakter som är baserade på paketets volym. Värden kan användas ex. -100 (upp till 100), 100-200 (mellan 100-200), 200- (200 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Cart Subtotal: Om du har frakter som är baserade på varukorgens belopp. Värden kan användas ex. -500 (upp till 500), 500-1000 (mellan 500-1000), 1000- (1000 och mer). Annars lämna blankt (standard).

Andra viktiga fält

Custom Pick Up Location: Lägg till dina ombud för att göra det möjligt för kunder att välja sitt närmsta ombud i kassan, du måste ha denna tjänst på ditt nShift-konto, kontakta nShift om du är osäker på om du har val av ombud på ditt konto.

Free shipping support: Gör det möjligt att använda gratis fraktkuponger med denna metod.

Package type: Välj pakettyp som kommer vara aktuell för den valda fraktmetoden.

Extra shipment data in JSON format: Blankt som standard, enbart för speciella önskemål.

Shipping class costs: Dessa kostnader kan eventuellt läggas till baserat på produktfraktklassen i WooCommerce. Läs mer här: https://docs.woocommerce.com/document/product-shipping-classes/

Klicka på 'Spara ändringar'.

Ordrar och utskrifter

Vi rekommenderar att du aktiverar Automation när du konfigurerar din leveransmetod, det kommer att göra det enklare att skriva ut fraktsedlar.

Om automatiseringen är aktiverad. Följ dessa steg nedan.

När du får en beställning skapas bokning av försändelse och fraktetiketter automatiskt. Men du måste fortfarande skriva ut etiketterna.
För att skriva ut fraktetiketterna, markera ordrarna.
Välj “massåtgärd” och “Ladda ner fraktetikett”. Det kommer skapa ett PDF-dokument med alla fraktetiketter.
Om du vill ladda ner och bara skriva ut en order, klicka på fraktetikett-länken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.
Om du vill spåra en order, klicka på spårningslänken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.

Om du inte vill använda Automation följer du dessa steg för att skapa en fraktsedel och bokning.

När du får en beställning. Klicka på knappen "Behandla" eller gå in på ordern och klicka på "Behandla"-knappen uppe i det högra hörnet.
När du klickar på knappen "Behandla" skapas en boknings- och fraktetikett.
Klicka på knappen "Retur" i orderlistan eller på ordersidan i admin för att skapa returutleverans.
Välj "Massåtgärder" och "Ladda ner fraktetiketter". Det kommer att skapa ett PDF-dokument med alla fraktetiketter.
Om du vill ladda ner och bara skriva ut en order, klicka på fraktetikett-länken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.
Om du vill spåra en order, klicka på spårningslänken inne den i högra kolumnen under sektionen nShift Delivery.

Ändringslog

1.3.42 [2022-04-28] Improved WPML support when creating shipments
1.3.41 [2022-03-28] Fixed rare race condition issue
1.3.40 [2022-03-04] New setting to specify custom customs document codes
1.3.39 [2022-02-24] Plugin now updates status of stored shipments in the background every 15 minutes
1.3.38 [2022-02-01] Added setting for detecting customs currency. Now handles decimal values entered with comma for custom packages. Added two new fields for custom data in customs declarations. Replaced Unifaun logo with nShift logo in checkout
1.3.37 Improved upgrading procedure
1.3.36 Added new availability logic field: Cart Contents Total, which is cart price after discount codes
1.3.35 General improvements
1.3.34 Product customs value is now the price on the invoice. Shipment reference for first turn-shipment of order is now without suffixe. New option for package description to use custom field on category or products
1.3.33 Added option for stacking dimension. Removed options for weight and dimension unit. Added notice on order when ignore automatically generated dimensions is enabled
1.3.32 Fix for bug with SMS add-ons were phone number contained dash. Automatically formats phone numbers in shipment data
1.3.31 Renaming of company. Renaming of Unifaun to nShift. Added support for optional anonymous statistics
1.3.30 Added goodsDescription to all shipments
1.3.29 Added filters to enable control of order actions
1.3.28 Added Swedish to 'Get Options'. Added new setting for automatically setting zip-code from custom region selector. Improved checkout payment method support
1.3.27 Custom parcels now does not require package-code
1.3.26 Added support for stand-alone return-shipments. Added options to toggle logos in checkout. Fixed bug with saving order custom parcels. Fixed bug with bulk-printing labels
1.3.25 Using get_option instead of get_woocommerce_currency() to avoid plug-in interaction for customs declarations
1.3.24 Product customs value now excludes VAT if order is paid without VAT
1.3.23 Products value in customs declarations are now loaded from order instead of product
1.3.22 Fixed bug with wrong weight calculation in customs declarations
1.3.21 Onboarding support for new Wordpress jQuery version
1.3.20 Fixed bug with selected admin service not being saved in some circumstances\n' Customs declarations now have one line per unique product instead of unique HS-code
1.3.19 Fixed bug with Customize Parcels checkbox on orders
1.3.18 Fixed bug with customs declarations information in variable products attributes
1.3.17 Fixed bug with Onboarding with first-time users
1.3.16 Added FedEx logo. Fixed bug with not saving selected package type
1.3.15 Released nShift Onboarding Support
1.3.14 Orders with company name now uses company name in shipment name field
1.3.13 Added order argument to third-party filters
1.3.12 Now loads carriers, services, add-ons and package-types from API
1.3.11 Added new shipping method option: Custom Quick Id Field that makes it possible to control quick id on product basis
1.3.10 Fixed some log notices
1.3.9 Fixed issue with product identification when order was placed in different language than admin dashboard
1.3.8 Fixed issue with static call to non-static method
1.3.7 Added option for tracking-links in order-emails
1.3.6 Improved shipping package item identification
1.3.5 Improved customs declaration support for product variations
1.3.4 Improved volume calculation. Improved support for shipping packages with multiple attributes per variant
1.3.3 Fixed issue with processing orders with products no longer in system
1.3.2 Fixed issue with DB Schenker agents for invalid zip-codes
1.3.1 Fixed potential bug with not saving agent on session
1.3 Added support for package shipping
1.2.24 Added support for using fields for customs information
1.2.23 Fixed issue with PostNord agents by not sending street address for custom pick up agent lists
1.2.22 Now possible to customize package width, height, contents and length
1.2.21 Fixed minimum weight support when below zero
1.2.20 Added support for percent-based shipping costs
1.2.19 Bulk printing now includes additional order shipping labels
1.2.18 Added message field to options and made general fields dynamic
1.2.17 Added support for multiple labels for a shipment
1.2.16 Added support for Pacsoft Online tracking links. Added support for turn, turn and return and return shipments
1.2.15 Added service Postnord - Varubrev Norge (P79)
1.2.14 Added support for automatic updates
1.2.13 Changed logic for agents, now only sends quickId
1.2.12 Fixed bug where agent was missing but PUPOPT selected
1.2.11 Receiver state is only included when country has required states
1.2.10 Product customs attributes now works with variable products
1.2.9 Pick-up agents are displayed with address1 and city as well
1.2.8 Added dimension priority setting to force dimensions in certain order. Made first agent pre-selected. Reference prefix is not required any more. Added another dynamic prefix reference option
1.2.7 Improved cart single method design. Added ajax-loader to Klarna Checkout v3 checkout. Using get_order_number() instead of id as order-reference
1.2.6 Added checkbox to make custom packages optional. Added support for setting a orders shipping when it does not have any
1.2.5 General options send email to now supports dynamic value. Added Parcel Contents option Product SKUs
1.2.4 Now possible to use variables inside custom JSON data
1.2.3 Fixed bug with custom package type not automatically being used
1.2.2 Fixed issue were shipping went blank when pressing Get options
1.2.1 Optimized JavaScript event triggers in checkout
1.2.0 Added support for disabling sending calculated dimensions. Improved dimension calculations. Added calculated dimensions preview. Added automatic weight and unit conversions. Added support for minimum weight
1.0.17 Added translation support with text-domain: msunifaunonline. Improved design when only one method exists
1.0.16 Added add-ons for DHL Paket (AEX)
1.0.15 Added support for shipping state
1.0.14 Fixed bug with availability filter
1.0.13 Added support for address line 2. Third-party customizations with filters mediastrategi_unifaun_api_shipment and mediastrategi_unifaun_shipment_available
1.0.12 Fixed potential issue with disappearing add-ons
1.0.11 Added support for free shipping coupons
1.0.10 Added support for custom quick id per shipping method
1.0.9 Added support for customs value attribute
1.0.8 Added support for customs source country code
1.0.7 Added security customs document and collect products with same HS Code
1.0.6 Fixed potential bug with unintentional shipping processes. Added support for additional labels and customs
1.0.5 Updated library with more package-types and add-ons. Improved multi-site support
1.0.4 Fixed issue where get_instance_id() was not available
1.0.3 Added support for tax prices on shipping methods
1.0.2 Updated REST library with more carriers, services and add-ons
1.0.1 Added support for Stored Shipments, fixed bug with notice on PHP Strict Standards
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!