Artiklar om: nShift Delivery - WooCommerce
Denna artikel finns också på:

nShift Delivery / F.A.Q

Hur köper jag nShift Delivery till WooCommerce?



Enklaste sättet är att besöka vår webbutik där vi har alla våra plugins och köpa den där. Du hittar nShift Delivery till WooCommerce här.

Vill du veta mer om pluginet kan du hitta information via denna landningssida eller maila dina frågor till [email protected].


Ingår nShifts orderkoppling (API Connect)?



Nej, men har du inte en orderkoppling sedan tidigare beställer vi en åt dig när du köper en av våra plugins. Du betalar då 0 kr i startavgift för orderkopplingen. Kontakta nShift om frågor kring månadskostnaden.


Har ni någon instruktionsfilm för pluginet?



Ja, vi har en instruktionsfilm på vår YouTube-kanal, länk finns här.


Hur ändrar man så leveranser blir lagrade eller bokade?



För att ta bort lagrad sändning kryssar ur "Create Stored Shipments" på det aktuella leveranssättet, tvärtom för bokade.


Hur ställer man in utskriftsinställningar?



Logga in på ditt konto på https://www.unifaunonline.se/, gå till Inställningar > PDF, klicka sedan på REST API-knappen och dina inställningar kommer visas. Skriv in dessa i vår moduls inställningar. Om ni behöver ändra inställningarna hos nShift, kontakta nShift Delivery Support.
Vill ni sträcka ut etiketten över hela pappret så använd skrivarformatet "thermo-190" under inställningen "taget1Media" i modulens inställningar.


Finns möjlighet till postförskott?



Ja, kallas Cash On Delivery (COD) och finns för vissa frakttjänster som en tilläggstjänst.


Kontrolleras kundens adress i kassan?



Om ni har tillgång till utlämningsställen i er kassa så kontrolleras postnumret på så sätt att inget utlämningsställe visas för felaktiga postnummer. Om ni inte har tillgång till utlämningsställen så sker ingen kontroll av adressen i kassan från vår plugin.


Kan man förbocka kryssrutor i tulldeklarationen?



Ja, bara man vet vilken benämning man ska använda, för att kryssa i Other lägger man in följande i WooCommerce > Inställningar > Frakt > {Din leveranszon} > {Ditt leveranssätt}, “Extra shipment data in JSON format”:
{"shipment":{"customsDeclaration":{"importExportType":"other"}}}


Vad gör inställningen “Force … dimension”?



Den inställningen gör så att den största dimensionen sätts som den dimension man väljer. Så om paket är högre än brett och långt, men man väljer Force.. width, så byter width och height värde med varandra i dimensionsberäkningen.


Hur får man bort logotyper i kassan?



Sedan version 1.3.26 finns det två inställningar för det här, genom att klicka WooCommerce > Inställningar, sedan fliken Frakt och sedan nShift Delivery bredvid Fraktklasser.

Om man scrollar ner en bit på sidan finns inställningarna:
Display nShift Logo in Checkout
Display Carrier Logos in Checkout

Som styr vilka logos som ska synas i kassan.


Hur man kan se anrop som gjorts för en order?



Klicka WooCommerce > Inställningar > Frakt > nShift Delivery (bredvid Fraktklasser). Kryssa sedan i “Debug”. Gå in på en order genom att klicka WooCommerce > Ordrar > {Din order}. På höger sida ska det nu visas “Create Request”, “Create - HTTP Response Code”, “Create - HTTP Response Body”.


Hur får man in extra data i anropen till POST /shipments, POST /stored-shipments?



Klicka WooCommerce > Inställningar > Frakt > {Din leveranszon} > {Ditt leveranssätt}. Använd fältet “Extra shipment data in JSON format”. Det kommer göras en ihopslagning av denna med hela HTTP-anropets kropp.


Hur ändrar man fraktviktsenhet?



Detta görs under fraktsättet och inställningen heter “Package Weight Unit”.


Hur aktiverar man ombud?



Man går in på sina fraktsätt (WooCommerce > Inställningar, Frakt), klickar på en leveranszon, klickar på ett leveransalternativ och väljer alternativ i Custom Pick Up Location.


Konfigurering av fraktzoner (t.ex. postnummer)



Läs denna artikeln gällande fraktzoner (Shipping Zones) i WooCommerce. Glöm inte avsnittet gällande "Sorting shipping zones", det är viktigt.


Hur bokar jag automatisk upphämtning när sändning görs?



Använd fältet “Extra shipment data in JSON format” som du hittar om du klickar dig genom WooCommerce > Inställningar > Frakt > {Din leveranszon} > {Ditt leveranssätt}. Så ersätter du allt innehåll i fältet med:

{"shipment":{"service":{"pickupBooking": true}}}

ID för frakttjänsten där denna JSON läggs till på lägger vårt plugin till automatiskt innan det skickas iväg till nShift, så det behöver man inte tänka på.

OBS! Om du redan har andra inställningar i JSON-fältet så måste de slås ihop. Kontakta oss så kan vi hjälpa till med det.



Hur kopplar jag ett fraktsätt till en specifik utskriftmall (utskriftfavorit) i nshift portalen för bokade sändningar?



Gå in på det fraktsätt du vill koppla till utskriftsfavoriten, i JSON fältet lägger du till {"shipment":{"favorite":"min_favorit"}}

Byt ut min_favorit mot namnet på din utskriftsfavorit.


Hur kopplar jag ett fraktsätt till en specifik utskriftmall (utskriftfavorit) i nshift portalen för lagrade sändningar?



Gå in på det fraktsätt du vill koppla till utskriftsfavoriten, i JSON fältet lägger du till {"favorite":"min_favorit"}

Byt ut min_favorit mot namnet på din utskriftsfavorit.





Går det att få in fraktsätten i Klarna Checkouts iframe?



Ja, men utlämningsställen kommer i vissa inte gå att välja, utan leveransen sker till det närmsta ombudet.


Går det att få in fraktsätten i Klarna Checkouts iframe vid användning av KSA?



Ja, våra plugin fungerar ihop med Klarna KSA.

Uppdaterad den: 08/09/2022

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!