Denna artikel finns också på:
nShift Checkout till Magento 2 - Manual

Senaste versionen: v1.1.78 som släpptes 2022-03-17

Systemkrav

Magento 2.3.6+, 2.4+

Funktioner

Fraktväljare i kassan
Skapa bokade sändningar
Skapa reserverade sändningar
Skapa fraktetiketter
Skapa returetiketter
Skriv ut en eller flera etiketter samtidigt
Skapa spårningslänkar
Inkludera spårningslänkar i ordermail till kunder
Spåra direkt från Magento 2 dashboard
Ändra frakttjänst på ordrar som inkommit
Ändra transportör, vikt eller annan orderdata på ordrar som inkommit
Skriva ut flera fraktetiketter som ett dokument
Behandla leveranser på flera beställningar samtidigt

Innan vi börjar

OBS: För att kunna använda denna extension så behöver du ha ett nShift Checkout konto. Du behöver även en API Connect som tilläggstjänst. Om du inte har något nShift konto idag så kan du beställa ett genom vår modul.

För frågor och support gällande nShift
Har du frågor kring inställningar i ditt nShift konto eller om du behöver annan support rörande nShift, kontakta nShift support direkt. Du kan antingen mejla till: [email protected] or phone: +46-31-725 35 50

Gällande denna manual och instruktioner
Denna manual täcker inte alla möjliga vinklar av nShift Checkout, bara det grundläggande i vår modul. All konfigurering gällande transportörer, alternativ, tilläggstjänster är skapade i ditt nShift-konto. Om du har några frågor om vår plugin så kontakta oss på [email protected].

Kommentar kring Magento 2.4.0
Det finns en bugg i Magento 2.4.0 som förhindrar skapandet av fraktetiketter, du behöver följa de här instruktionerna för patcha bort felet.

Kommentar kring Magentos egna checkout
Som standard är Magentos checkout inställd på att gå till ett destinationsland och du ändrar den inställningen under Sales > Tax > Default Tax Destination Calculation > Default Country

Kommentar kring Klarna Checkout
Som standard är Klarna Checkout inställd på att gå till ett destinationsland och du ädnrar den inställningen under GENERAL > General > Store Information > Country

Installation
Följ instruktionerna nedan för att installera modulen korrekt.

För att kunna installera modulen måste du först kontakta Oktagon och få användarnamn och lösenord för din licens. Vi behöver även ditt domännamn (inkl. dev, test, staging m.m.) där modulen kommer vara installerad.

Lägg till Composer repository (behövs inte om du har köpt modulen på Magento 2 Marketplace)

composer config repos.oktagon composer https://username:[email protected].oktagon.se/

Observera: Ersätt username och password ovan med dina licensuppgifter du fick tidigare.

Installera modulen via Composer

composer require "mediastrategi/uodc":"^1.0"

Installering & Setup

Kör följande kommando för att installera och sätta upp modulen. Testa i en demomiljö först. Ange användarnamn och lösenord när det efterfrågas. (Ersätt xx_YY eller de andra språken med det språk du använder dig av.)

bin/magento maintenance:enable
bin/magento cache:flush
bin/magento module:enable Mediastrategi_UODC
bin/magento setup:upgrade
bin/magento setup:di:compile
bin/magento cache:enable
bin/magento setup:static-content:deploy en_US sv_SE xx_YY
bin/magento maintenance:disable


Omstarta varnish (valfritt)

service varnish restart

Se även videon "Hur man använder nShift Checkout till Magento2"



Uppsättning

Efter att du har installerat modueln så behöver du följa dessa steg.

Logga in i Magento 2 administration
Från huvudmenyn, gå till Sales > nShift Checkout > Dashboard
Klicka på "Get started", och du kommer bli guidad genom konfigurationen.

Konfiguration

De flesta inställningar har beskrivningar i Magento 2 men om ni behöver mer information så läs detta stycke.

Options > Sender reference prefix

Fraktetiketten visar ordernumret som standard genom prefixet “msudco_”. Du kan ändra prefixet om du vill. Om du lämnar fältet blankt så kommer ett standardprefix visa 'Edit the Sender reference prefix here'.

Options > Parcel Contents

Under Parcel Contents så har du möjlighet att ändra vad du vill ska visas på fraktetiketten. Du kan välja mellan produktnamn, produktkategori eller tom.

Produktnamn visar namnet på innehållet, ex Blå bomull T-Shirt XL
Produktkategori visar kategorin för produkten, ex T-Shirts
Tom lämnar ett blankt fält på fraktetiketten

Är allt OK?

Kolla under “Options”-fliken i mitten på vår moduls inställningar och se vad du får för status. Antingen så visas en grön text med “Site configuration OK” eller så kommer en röd error-text med en indikation på vad som är fel.

Konfigurera produktdimensionsattribut

Som standard skickar modulen höjd-, längd- och breddargument till nShift API i kassan, men dessa attribut finns inte i Magento 2 från början, om du vill använda dem så måste du först skapa dina produktattribut och sedan lägga till dem under fliken "Product Dimension Attributes". Kom ihåg att alltid använda meter som dimensionsenhet.

Ställa in attribut för tulldeklaration

Skapa ett produktattribut för HS-kod och ursprungsland och välj dem under fliken "Product Customs Declarations Attributes". Du måste också använda Konfiguratorn för att ställa in när tulldeklarationen ska användas.

Aktivera widget

nShift tillhandahåller en JavaScript-widget som kan aktiveras, detta kommer att ändra modulens beteende på flera sätt, endast en leveransmetod kommer att finnas i systemet för nShift Checkout men interaktion med widgeten kommer att ändra detaljerna för metoden (pris, titel, upphämtningspunkt m.m.). Mer information om de olika inställningarna finns i nShift Dokumentation.

Om du väljer "Nej" på Installera CSS kommer vår modul att tillhandahålla en bas CSS som enkelt kan anpassas.

Aktivera Automation

I huvudmenyn, gå till Sales > nShift Checkout > Dashboard och sedan Configuration.
Klicka på “Automation”-fliken på toppen av sidan.

Välj sedan:

Status = Enable
Order Status = Processing (är standard)
Package Type = Unspecified Package (är standard)

Klicka på knappen “Finish” för att spara.

Nu kommer dina inkommande ordrar automatiskt skapa leverans.

PDF Inställningar

Från huvudmenyn gå till Sales > nShift Checkout > Dashboard och klicka sedan på Configuration.

Klicka på “PDF”-fliken och fyll i dina PDF-inställningar. Klicka sedan på spara uppe i högra hörnet.

Transsmart kund

Om du är en transsmartkund väljer du 'Ja' i alternativet "Jag är transsmartkund". Då kommer du inte att kunna boka försändelser, skriva ut fraktsedlar eller använda retursändningar i Magento 2.

Dynamic Shipping Configurator

När man ska använda sig av Dynamic Shipping Configurator

Om du vill använda separata returutleveranser eller tulldeklarationer måste du använda konfiguratorn för att ställa in när och hur dessa ska användas, klicka på Sales > nShift Checkout > Dashboard och sedan Dynamic Shipping Configurator för att starta.

Ange ett namn för din nya konfiguration och klicka sedan på Lägg till-knappen.
Klicka på namnet för din nya konfiguration för att öppna den.
Du kan också välja ett tjänst ID för att begränsa användningen av den här konfigurationen till ordrar som använder den valda tjänsten
Välj eventuellt destinationsländer för att begränsa användningen av den här konfigurationen till ordrar som levereras till angivna länder
Välj valfritt tulldeklarationsdokument som ska användas för transporter som matchar de valda kriterierna
Välj eventuellt vilken returleveranstjänst som ska användas för leveranser som matchar de valda kriterierna
Välj valfritt om returleveranser ska skapas automatiskt när tursändningar görs

Returleveranser

Så här använder du

Om du har aktiverat returleveranser med hjälp av Dynamic Shipping Configurator så bör du se en returknapp för leveranser som har returleveranser aktiverade, men bara om det inte redan finns någon returleverans för leverans skapad redan.

Om du använder automatiska returleveranser ska de skapas automatiskt när du skapar försändelser manuellt eller skapar leveranser via automatiseringen.

Ordrar och utskrifter

Om du använder Automation

Om du har aktiverat Automatisering kan du se alla beställningar på Magento-instrumentpanelen genom att klicka på Sales > Orders i huvudmenyn. Automation har redan skapat paketet, spårningsnumret och bokningen av transportören automatiskt. Allt du behöver göra är att markera alla beställningar och välja "Skriv ut fraktetiketter" i listrutan Actions ovanför orderlistan. Detta skapar en PDF med alla fraktetiketter för de valda beställningarna.



OBS Eftersom du använder Automation kan beställningarna ta några minuter att se i orderlistan, på grund av CRON.

När du hanterar ordrar på vanligt sätt i Magento 2

Du kan se alla ordrar på Magento-instrumentpanelen genom att klicka på Sales > Orders i huvudmenyn.
Klicka på den order du vill redigera.
Klicka på "Leverera"-knappen i den övre menyn.



Scrolla ner till "Shipping Options" längst ner och klicka på kryssrutan som heter "Create Shipping Label", klicka sedan på knappen "Submit Shipment".



Klicka på “Add products to package”-knappen.



Märk produkterna som du vill addera till paketet, klicka sedan på “Add selected products to package”-knappen.



Om du vill dela upp försändelsen så kan du klicka på “Add package”.
Fyll i typ, vikt, längd, bredd, höjd om du vill (endast vikt-fältet är viktigt). Om du redan har lagt till vikt på produkten så bör det fyllas i automatiskt.
Klicka på “Save”-knappen uppe till höger.

OBS: Du har nu två val för att skriva ut fraktetiketten.

Klicka på “Shipments”-knappen i vänstra menyn.
Klicka på ordern och scrolla ner till sektionen som heter "Shipping and Tracking Information”.
Klicka på “Print shipping label”-button.





Eller..

Gå till Sales > Orders i huvudmenyn. Märk ordern och välj “Print Shipping Labels” från Actions rullgardinslista ovanför ordrarna och välj Print shipping label.



Spårning

Hur man spårar en försändelse

För att spåra en försändelse, klicka på Sales > Shipments i huvudmenyn.
Klicka på ordern som du vill spåra.
Skrolla ner till sektionen som heter “Shipping and Tracking Information” och klicka på länken “Track this shipment”.



Sandlåda

nShift har ingen sandlåda att tillgå ännu, vänligen kontakta nShift för tillgång till ett testkonto.

Ignorera automatiseringen

På beställningen kan du nu hitta en "Ignore/Unignore Automation"-knapp. Denna kan användas för att ignorera ordrar som inte bör automatiseras. Ordrar som inte skickas till nShift korrekt kommer även markeras som ignorerade istället för att översvämma nShift med ogiltiga datarader.

I orderlistvyn finns en ny kolumn som visar siffran 1 om en order ignoreras, annars är den tom.

Ändrings-log

[1.1.78] [2022-03-17] Removed nShift onboarding from module
[1.1.77] Improved resolving of license hostname in some environments
[1.1.76] Improvements in automation, general improvements
[1.1.75] When creating a new order with a shipping option from nShift Checkout and Transsmart account is enabled, the orders shipping address will be updated to the agent address
[1.1.74] Added support for converting Klarna KSS/KSA nShift shipping information on orders to be able to use our module for communicating with nShift, frontend CSS for Klarna Checkout from our module now only affects site if module is enabled in checkout
[1.1.73] Changed name of vendor and module to Oktagon nShift Checkout, improvement in agent support for Transsmart customers
[1.1.72] In automation if product is not found use order-item instead.
[1.1.71] Fixed encoding of agent data for Transsmart customers when using widget-mode.
[1.1.70] Added setting for multi-inventory source deduction algorithm when using automation. Added support for multi-inventory automated shipments. Improved error-recovery when creating automated shipments
[1.1.69] Improved with Widget + KCO iframe sync, added interface preference if installation is missing dotmailer-module
[1.1.68] Improved support for Transsmart customers
[1.1.67] Added "Ignore nShift Automation" so orders that fails when sent to nShift doesn't repeatedly create invalid shipments in nShift forever
[1.1.66] Fixed rare bug with multiple custom region selectors in widget mode, fixed bug with duplicate shipments when doing manual shipments with multiple packages
[1.1.65] Improvements in widget-mode surrounding session agent refreshing
[1.1.64] Added installation-wizard, improved comments around configuration-settings, moved all UDC-related screens to a common Dashboard.
[1.1.63] Added fix for when changing zip-code and an unavailable agent is left in session in widget-mode
[1.1.62] Added agents address1, zip-code and city to agent selector in legacy-mode
[1.1.61] Fixed potential JavaScript bug in cart and checkout (without widget) were there are no shipping alternatives
[1.1.60] Added support for Transsmart customers with a new module setting
[1.1.59] Fixed bug in REST PHP-DOC, admin UI and specific issue when using region-selector and KCO without widget-mode
[1.1.58] Fixed some rare errors in checkout, made it possible to use different designs for map, improved widget+Klarna KCO support for older Magento 2 versions
[1.1.57] Added support for map feature in widget
[1.1.56] Compatibility fix in checkout template for older Magento 2 versions
[1.1.55] Fixed rare bug with checkAvailableShipCountries()
[1.1.54] Fixed bug with wrong initial total price in Klarna Checkout when using widget
[1.1.53] Added CSP policy, added BASE_URL parameter to checkout, fixed bug with unavailable shipping method in default checkout
[1.1.52] Added option to custom region selector to update quote address
[1.1.51] Fixed bug with logged in customers with predefined zip codes
[1.1.50] Fixed bug with calling getAllItems() when data is not available in checkout
[1.1.49] Fixed bug with customs declaration printSet not being included. Fixed bug with widget method title i regular checkout summary
[1.1.48] Fixed bug with loading options.id, fixed bug with setting tocountry argument in checkout where destination country is missing, added settings for product dimension attributes, added support for customs declarations, added support for separate return shipments, fixed rare bug with missing agent id from checkout
[1.1.47] Added legacy support for changing shipping method and agent on order in admin, various stability improvements
[1.1.46] Added widget support for Magento 2.4, made it possible to set select agent on order in admin
[1.1.45] Support for Norwegian tracking links, added feature to change orders shipping method
[1.1.44] Now sends argument keepPreparedShipment to allow multiple shipments on same order
[1.1.43] Uses contact person name for contact field even if a company contact name is available
[1.1.42] Fixed wrong argument notice
[1.1.41] Added option for disabling suffix in generated prepare ids
[1.1.40] Fixed web-api warning and selected option when no selection is made
[1.1.39] Major refactor, added a ping-back request after order has been saved
[1.1.38] Fixed issue were Boolean URL parameters were encoded as integers. Improved 3rd party capability of altering shipping parameters. Improved identification of selected option carrier and service ids.
[1.1.37] Fixed bug in JSON extra options merging
[1.1.36] Added sensitive and environment configurations
[1.1.35] Work with multi-store configuration loading
[1.1.34] Added support for hierarchical shipping methods in widget, optimized ajax calls
[1.1.33] Added widget order fields to REST API
[1.1.32] Added support for pickup booking setting
[1.1.31] Added support for Official Javascript Widget and extra options
[1.1.30] Fixed bug with pre-selected add-ons not being saved on order
[1.1.29] Added support for sending state to API
[1.1.28] Improved support for Google Chrome carrier logos in checkout
[1.1.27] Improved error-handling when tracking without valid credentials
[1.1.26] Fixed bug on cart template were all options except selected disappeared when user selected one
[1.1.25] Package height, width and length are now calculated as the maximum value of all products instead of as a sum
[1.1.24] Improved support for attributes height, width and length via product model
[1.1.23] Improved width, height, length logic, made it easier to plugin argument generation
[1.1.22] Library added support for flattening hierarchical shipping options from API
[1.1.21] Agents are only displayed when customer has entered country and zip
[1.1.20] Agents are now only sent with quickId parameter for PLAB services
[1.1.19] General clean-up
[1.1.18] Magento Marketplace fixes and supports agent.id conversion to agent.quickId
[1.1.17] Added more information to PostNord agents to avoid fee
[1.1.16] Improve checkout templates in regular checkout
[1.1.15] Added automation admin user option
[1.1.14] Magento 2.2.6 compatibility
[1.1.13] A default pick-up agent is now selected
[1.1.12] Added support for custom package-types and receiver contact
[1.1.11] Optimizations to Klarna Checkout ajax requests
[1.1.10] Added support for forced API language
[1.1.9] Improved order data presentation if lacking add-ons, agent and carrier
[1.1.8] Fixed Klarna Checkout issue were price was not updated until selecting agent
[1.1.7] Renamed module and added support for external address change in checkout
[1.1.6] Fixed bug with valuePerParcel not working
[1.1.5] Changed column type of order meta data to avoid corruption in preparation for Magento 2 REST API support, improved error messages
[1.1.4] Added settings for order reference, value per parcel, removed receiver reference
[1.1.3] Added support for stored shipments
[1.1.2] Added language as argument for available shipping methods in checkout
[1.1.1] Fixed various javascript checkout issues and added support for Svea Checkout
[1.1.0] Fixed issue where cache was invalid
[1.0.9] Added better support for checkouts were zip is not sent via Ajax
[1.0.8] Fixed bug where pick up location and add-ons were not saved in original checkout
[1.0.7] Added support for new Klarna Checkout
[1.0.6] Made optional Zip Code and Country Selector for Klarna Checkout
[1.0.5] Better support for Bootstrap framework and Magento Marketplace
[1.0.4] Bug fix for add-ons with extra pricing and PLAB agent
[1.0.3] Supports Klarna Checkout with price add-ons
[1.0.2] Shipping rates are refreshed in checkout when changing country
[1.0.1] Added support for pick-up location and add-ons

Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!