Denna artikel finns också på:
Klarna Shipping Assistant + nShift - WooCommerce

Senaste versionen av pluginet: 1.0.3

Systemkrav

PHP 5.6+
WooCommerce: 3.0.0+
Wordpress: 3.9.0+

Funktioner

Gör det möjligt att integrera dina transportörer och fraktsätt i Klarna Checkouts widget (KCOv3).
Skapa reserverade sändningar
Skapa bokade sändningar
Skapa fraktetiketter
Skapa spårningslänkar
Inkludera spårningslänkar i beställningsmejl

Innan vi börjar

Pluginet kräver att du har ett aktivt Checkout-konto hos nShift för att fungera. Om du inte har något nShift konto uppsatt redan så kan vi ordna ett åt dig, kontakta oss för mer information.

För frågor och support gällande nShift

Har du frågor kring inställningar i ditt nShift konto eller om du behöver annan support rörande nShift, kontakta nShift support direkt. Du kan antingen mejla till [email protected] eller ringa : +46-31-725 35 50

Klarna Shipping Assistant (KSA)

För att kunna nyttja KSA så behöver du även ett Klarna Checkout-konto.
Du behöver konfigurera din checkout hos Klarna för att kunna använda KSA och för att koppla samman det med ditt nShift Checkout-konto. För frågor gällande KSA eller dina inställningar hos Klarna, kontakta Klarna support direkt genom denna mejl [email protected]

Installation

Efter att du har köpt vårt tillägg så kommer du fått ett e-postmeddelande med en nerladdningslänk. Du får även licensuppgifter som du behöver använda för ladda ner tillägget. Ladda ner tillägget och spara det på din dator.
Logga in i din Wordpress Administration och klicka Tillägg > Lägg till nytt, välj den nerladdade filen och klicka Installera
Aktivera tillägget i listan över installerade tillägg

Konfiguration

Efter att du har installerat pluginet så behöver du följa dessa steg.

Logga in på din WordPress som administratör och klicka på WooCommerce/Inställningar
Gå till fliken Frakt och klicka sedan på Klarna Shipping Assistant + nShift
Fyll i dina API-uppgifter:

API Nyckel Id = ID (generaras inne på ditt nShift-konto)
API Nyckel hemlighet = Hemligt ID (generaras inne på ditt nShift-konto)
Användar-ID = Ditt login-nummer till nShift-kontot
Snabbsökvärde = 1 (standard). Ditt snabbsökvärde som står på din uppsatta avsändare på ditt nShift-konto
Skapa lagrade sändningar = När den är aktiverad så lagras dina sändningar på ditt nShift-konto så du måste slutföra dem därifrån
Felsök = När den är aktiverad så får du tillgång till API-kommunikationen i en egen sektion inne på varje order

Fyll i Utskriftinställningar. Det enklaste sättet är att gå in på ditt nShift-konto och gå till Inställningar > PDF > REST API för att se vilka uppgifter du bör ange
Ange uppgifter under sektionen Kollin:

Dimensionsenhet för paket = Produkt- och paketdimensioner kommer bli konverterade till detta format istället för det du har angett under WooCommerce > Inställningar > Produkter > Enhet för dimensioner
Viktenhet för kollin = Produkt- och paketvikt kommer bli konverterade till detta format istället för det du har angett under WooCommerce > Inställningar > Produkter > Viktenhet
Contents = Hur paketet kommer beskrivas
Stacking dimension = I vilken dimension flera paket kommer packas samman

Se även videon "Hur man använder Klarna Shipping Assistant"



Ordrar

Behandla en order
Gå till WooCommerce > Beställningar.
Om nShift-frakt är tillgänglig så kan du klicka på en knapp som heter 'Behandla'. Om frakten redan har blivit skapad genom att automatiseringen har varit aktiverad så ser du istället två länkar, en till spårningslänken och en till fraktetiketten. Om du har valt att lagra dina sändningar i nShift så kommer inte fraktetiketter vara tillgängliga i WooCommerce. Du kan även välja en massåtgärd för Behandling och nedladdning av fraktetiketter och därmed hantera flera ordrar samtidigt.
Du kan även välja att klicka på knappen Behandla inne på själva ordern förutsatt att knappen inte trycktes på i orderlistan.
Inne på ordern kan du i den högra spalten se en sektion för KSA + nShift. Om ordern har tillräckligt med information för att kunna skapa en frakt så ska du kunna se kundens val av frakttjänst och under ska du då ha en Behandla-knapp för att kunna skapa frakten.
Om du får ett felmeddelande så kan du justera i pluginets inställningar, en lösning kan vara att aktivera Felsök så att du kan se API-kommunikationen på ordern och försök Behandla den på nytt. Om allt går som det ska så ska spårningslänken finnas tillgänglig efter man har klickat på Behandla-knappen. Om du inte använder dig av Lagrade sändningar och du har giltiga Utskriftsinställningar så ska även en fraktetikett finnas tillgänglig för nedladdning. Observera att om du använder dig av Lagrade sändningar så kommer spårningslänken fungera först när sändningen har blivit bokad från ditt nShift-konto.

Fraktetikett och spårningslänk

Hur man spårar en sändning
För att spåra en sändning, klicka på WooCommerce > Beställningar och klicka dig in på vald order.
Om ordern har en spårningslänk i den högra kolumnen så är det bara klicka på länken för att se spårningen.

Hur man laddar ner fraktetikett
För att ladda ned en fraktetikett, klicka på WooCommerce > Beställningar och klicka dig in på vald order.
Om ordern har en fraktetikett i den högra kolumnen så är det bara klicka på länken för att sedan kunna ladda hem filen.

För testing

nShift har ingen sandlåda än, vänligen kontakta nShift för ett testkonto.
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!