Artiklar om: nShift Delivery - Magento 2
Denna artikel finns också på:

nShift Delivery - Magento 2 / MANUAL

nShift Delivery - Magento 2 - Manual



Senaste versionen av pluginet: 2.3.64 som släpptes 2023-12-15

Systemkrav



PHP 5.6+
Magento 2.3.6+, 2.4+

Funktioner



Fraktväljar-widget för beställning eller varukorg i kassan
Skapa reserverade sändningar
Skapa bokade sändningar
Skapa fraktetiketter
Skapa spårningslänkar
Inkludera spårningslänkar i beställningsmejl
Ändra frakttjänst på ordrar
Skriva ut flera fraktetiketter som ett dokument
Behandla leveranser på flera beställningar samtidigt

Innan vi börjar



Modulen kräver att du har ett aktivt nShift Delivery-konto (Standard eller Plus) med OrderConnect för att fungera.

Skapa ditt nShift Delivery konto

Om du inte har ett nShift Delivery konto redan så kan du skapa ett i samband med konfigurationen av denna modul eller kontakta vår support. OBS: Du behöver inte betala någon startavgift för OrderConnect som tilläggstjänst om du skapar ditt konto via vårt plugin eller genom vår support.

För frågor och support gällande nShift Delivery

Har du frågor kring inställningar i ditt nShift konto eller om du behöver annan support rörande nShift, kontakta nShift support direkt. Du kan antingen mejla till [email protected] eller ringa : +46-31-725 35 50

Gällande denna manual och instruktioner

Denna manual täcker inte alla möjliga vinklar av modulen, bara det grundläggande. Då många alternativ och tillägg är beroende av dina val av transportörer så kan du behöva kontakta nShift för ytterligare instruktioner. Om du har frågor kring detta plugin så hör av dig till oss på [email protected].

Kommentar kring Magento 2.4.0

Det finns en bugg i Magento 2.4.0 som förhindrar skapandet av fraktetiketter, du behöver följa de här instruktionerna för patcha bort felet.

Installation



Följ instruktionerna nedan för att installera modulen korrekt.

För att kunna installera modulen måste du först kontakta Oktagon och få användarnamn och lösenord för din licens. Vi behöver även ditt domännamn (inkl. dev, test, staging m.m.) där modulen kommer vara installerad.

Lägg till Composer datakatlog

composer config repos.oktagon composer https://username:[email protected]/

Observera: Ersätt username och password ovan med dina licensuppgifter du fick tidigare.

Installera via Composer

composer require mediastrategi/unifaun
[2.3.63] [2023-01-02] Using null-safe operations on order-data fetching
Installation & Setup

Kör följande kommando för att installera och sätta upp modulen. Testa i en demomiljö först. Ange användarnamn och lösenord när det efterfrågas. (Ersätt xx_YY eller de andra språken med det språk du använder dig av.)

```
bin/magento maintenance:enable
bin/magento cache:flush
bin/magento module:enable Mediastrategi_Unifaun
bin/magento cache:enable msunifaun_cache_partners
bin/magento cache:enable msunifaun_cache_pickuplocation
bin/magento setup:upgrade
bin/magento setup:di:compile
bin/magento setup:static-content:deploy en_US sv_SE xx_YY
bin/magento maintenance:disable
* [2.3.63] [2023-01-02] Using null-safe operations on order-data fetching


**Omstarta varnish (valfritt)**

service varnish restart
```

Se även videon "Hur man använder nShift Delivery till Magento2"



Konfiguration



Efter att du har installerat modueln så behöver du följa dessa steg.

Logga in i Magento 2 administration

Från huvudmenyn, gå till Sales > nShift Delivery > Configuration
Klicka på “Credentials”-fliken i mitten.



Logga in på ditt nShift Delivery konto. Gå till Underhåll > API nycklar. Om du inte har några API nycklar skapade redan så är det bara att skapa nya genom “Ny API nyckel”. Befintliga API nycklar ser du genom att klicka på Sök, säkerställ att de är av rätt sort, se nedan.

Status = “Aktiv”
Typ = “Web services (REST)
Developer-id = 0020015111
Klicka på Spara.

nShift genererar nu nya API nycklar till dig. Om du behöver support, vänligen kontakta nShift på deras email: [email protected] eller genom telefon: +46-317253550.

Lägg in dina nycklar likt nedan:

API Key Id = Id
API Key Secret = Hemligt ID
User ID = Ditt nShift Användar-ID (det du loggar in med till nShift)
Quick ID = 1 (Vanligtvis 1, det är ditt snabbsökvärde på din uppsatta avsändare i nShift, Underhåll > Avsändare)

Gå sedan till “Options”-sektionen.
Vid Sender Reference Prefix, genom prefixet “msunifaun_” så visar fraktetiketten ordernumret som standard. Du kan ändra prefixet om du vill. Om du lämnar fältet blankt så kommer ett standardprefix visa 'Edit the Sender reference prefix here'.
Under Parcel Contents så har du möjlighet att ändra vad du vill ska visas på fraktetiketten. Du kan välja mellan produktnamn, produktkategori eller tom.

Produktnamn visar namnet på innehållet, ex Blå bomull T-Shirt XL
Produktkategori visar kategorin för produkten, ex T-Shirts
Tom lämnar ett blankt fält på fraktetiketten

Om du använder kassalogik baserat på produktdimensionsattribut så kan du gå sektionen Product Dimension Attribute och välja produktattribut för höjd, längd och bredd.
Klicka på knappen "Spara konfiguration" i det högra hörnet.
Kolla under “Credentials”-fliken i mitten på vår moduls inställningar och se vad du får för status. Antingen så visas en grön text med “Site configuration OK” eller så kommer en röd error-text med en indikation på vad som är fel.

Under “Site configuration OK” så kan du aktivera modulen för kassan. Här kan du också aktivera olika andra inställningar beroende på vad du har aktiverat på nShift.

Lägg till fraktmetoder



I Huvudmenyn, klicka på Sales > nShift Delivery > Shipping Methods.
Klicka på “Add new shipping method”-knappen längst upp till höger.



Döp din fraktmetod med ett passande namn ex. DHL, PostNord eller Schenker
Välj din store view (du kan ha olika fraktmetoder för store view). “Default Store View” är standard.
Välj “Method” från listan. Metoden är transportörens service kod som du fått från transportören.
Aktiv, Yes eller No. Aktiv menas att den kommer visas i kassan.
Enable Automation (Yes eller No). Det här är en ny funktion. Automation menar att en order kommer automatiskt få sändningen skapad vid en speciell status som bestämmer i steg 9. Spårningslänk m.m. kommer genereras och du kommer inte behöva att gå in på ordern för att paketera ihop produkten, som du vanligtvis behöver göra i Magento 2. Välj Yes för att köra med automatiseringen eller No för att kunna hantera ordrarna manuellt.
Om du väljer att aktivera Automation så behöver du även ange en “Package type”. Denna information bör du få av din transportör ex. DHL, PostNord eller Schenker.
Order status, om Automation är aktiverad så behöver du även ange vid vilken orderstatus en order måste ha för att behandlingen av ordern ska automatiskt. Pending är standard.
Om du vill kunna skapa returleveranser väljer du en returtjänst som ska användas. Om du vill att returleveransen ska skapas samtidigt som första försändelsen så sätt "Automatic Returns" till "Yes".
Add-ons. Beroende på din valda transportör så kan du aktivera tillägg. Se lista från transportören.
Specification är där du ställer in specifikationer för varje fraktmetod.

T.ex: Om du har olika priser beroende på land, postnummer, vikt m.m.

Om du använder samma fraktmetod för olika länder så kan du exempelvis ställa in så här:

Title = Beskrivning av transport ex. “Leverans 1-3 dagar”
Country = Landskod likt SE. Kan skrivas separerade med ett komma-tecken. SE,DK,FI eller * = All
ZIP = Enskilt postnummer så som 100 12, 10012-17569 (för intervall av postnummer), eller * = All
Weight = Sätt viktbegränsningar ex. 0-5, 5-10, 10-20 eller * = All
Width = Sätt begränsningar för bredd av paket ex. 0-20, 20-80, 80-150 eller * = All
Height = Sätt höjdbegränsningar ex. 0-20, 20-80, 80-150 eller * = All
Volume = Använd *
Cart Subtotal = Ange varukorgsbelopp ex. 0-500, 500-1000, 1000-2000 or 2000-
Price = Pris du vill debitera kunden för transport

Obs: Använd inte komma-tecken som en decimalsymbol, använd istället en punkt i dessa fält.

När du anger intervall kommer logiken att använda minimivärdet för att kontrollera om det finns "lika med eller större än" och det maximala värdet kontrolleras för "mindre än". Att ange inget minimi- eller maximivärde innebär att ignorera den kontrollen så att -5 är lika med "mindre än 5" och 0-5 betyder "0 eller större samtidigt som det är mindre än 5".

Du kan kombinera enstaka värden eller spännvidd med kommatecken som denna 63350-63370,72210-72220,11170 som kan vara lämplig för postnummer. Alla mellanslag kommer att tas bort i jämförelser så 722 10 kommer att konverteras till 72210.

Klicka på Spara-knappen uppe i högra hörnet.
Klicka på “Add New Shipping Method” för att skapa ytterligare fraktmetoder och följ instruktionerna ovan.

Ordrar och utskrifter



Om du använder Automation

Om du har aktiverat Automatisering kan du se alla beställningar på Magento-instrumentpanelen genom att klicka på Sales > Orders i huvudmenyn. Automation har redan skapat paketet, spårningsnumret och bokningen av transportören automatiskt. Allt du behöver göra är att markera alla beställningar och välja "Skriv ut fraktetiketter" i listrutan Actions ovanför orderlistan. Detta skapar en PDF med alla fraktetiketter för de valda beställningarna.



Obs: Eftersom du använder Automation kan beställningarna ta några minuter att se i orderlistan, på grund av CRON.

När du hanterar ordrar på vanligt sätt i Magento 2

Du kan se alla ordrar på Magento-instrumentpanelen genom att klicka på Sales > Orders på huvudmenyn.
Klicka på den order du vill redigera.
Klicka på "Leverera"-knappen i den övre menyn.



Scrolla ner till "Shipping Options" längst ner och klicka på kryssrutan som heter "Create Shipping Label", klicka sedan på knappen "Submit Shipment".



Klicka på “Add products to package”-knappen.



Märk produkterna som du vill addera till paketet, klicka sedan på “Add selected products to package”-knappen.



Om du vill dela upp försändelsen så kan du klicka på “Add package”.
Fyll i typ, vikt, längd, bredd, höjd om du vill (endast vikt-fältet är viktigt). Om du redan har lagt till vikt på produkten så bör det fyllas i automatiskt.
Klicka på “Save”-knappen uppe till höger.
Om du har aktiverat automatiska returer på leveransmetoden som ordern använder skapas en returleverans automatiskt.

Obs: Du har nu två val för att skriva ut fraktetiketten.

Klicka på “Shipments”-knappen i vänstra menyn.Added new dynamic value for add-ons: Customer Company
Klicka på ordern och scrolla ner till sektionen som heter "Shipping and Tracking Information”.
Klicka på “Print shipping label”-button.

Om du har aktiverat returleveranser på orderleveransmetoden och den aktuella leveransen inte har någon tillhörande returleverans kommer en knapp för att skapa returleveranser att finnas tillgänglig i den översta menyn.





Eller...

Gå till Sales > Orders i huvudmenyn. Märk ordern och välj “Print Shipping Labels” från Actions rullgardinslista ovanför ordrarna och välj Print shipping label.



Spårning



Hur man spårar en försändelse

För att spåra en försändelse, klicka på Sales > Shipments i huvudmenyn.
Klicka på ordern som du vill spåra.
Skrolla ner till sektionen som heter “Shipping and Tracking Information” och klicka på länken “Track this shipment”.



Ignorera automatiseringen



På beställningen kan du nu hitta en "Ignore/Unignore Automation"-knapp. Denna kan användas för att ignorera ordrar som inte bör automatiseras. Ordrar som inte skickas till nShift korrekt kommer även markeras som ignorerade istället för att översvämma nShift med ogiltiga datarader.

I orderlistvyn finns en ny kolumn som visar siffran 1 om en order ignoreras, annars är den tom.

Ändrings-log



[2.3.64] [2023-12-15] Support for more agent services, support for source assignment algorithm in automation, made tracking-links harder to guess
[2.3.63] [2023-01-02] Using null-safe operations on order-data fetching
[2.3.62] [2022-12-08] Added new dynamic value for add-ons: Customer Company
[2.3.61] [2022-09-23] Customs value for bundled products are now calculated as the mean value of the parent product
[2.3.60] [2022-08-31] A fix for adm [2.3.63] [2023-01-02] Using null-safe operations on order-data fetchingin orders list in the case a order is missing shipping method
[2.3.59] [2022-08-09] Fix for customs value calculation for bundled products related to quantity
[2.3.58] [2022-07-25] Improved handling of shipping requests which are missing zip code
[2.3.57] [2022-02-03] Major refactor, using separate tables for order-data and checkout-data, removed use of cache for checkout pick up agent
[2.3.56] [2022-01-20] Added new setting for dimension unit, added new setting for including dimensions in automation, showing change-log in admin
[2.3.55] [2022-01-10] Viewing a trackable shipment that is not from our module does not cause exception anymore
[2.3.54] [2022-01-07] Customs declaration lines is now one per product id in order, formatting of agent names with address, using nShift new logotypes in cart and checkout
[2.3.53] Improved license hostname resolving for some hosting environments
[2.3.52] If any dimensions are lacking a empty string is sent instead of an integer zero
[2.3.51] Improvement in automation, general improvements
[2.3.50] Improvement of order shipping data in order table, fix for lacking unique shipment reference for return shipments
[2.3.49] Updated module name and company name
[2.3.48] Fix with customs declaration calculation with order containing multiple products of same HS Code and with different prices
[2.3.47] Added code which makes it easier to extend the module and filter shipping methods shown
[2.3.46] Fixed bug with wrong customs value and weight with multiple parcels, fixed bug with customs declarations for bundled products
[2.3.45] Fixed bug with calculation of customs declaration for bundled products, fixed bug with automation not working
[2.3.44] Added ability to ignore/unignore automation for specific orders, and on failures it will auto-ignore
[2.3.43] Fixed type-error in admin shipping methods grid
[2.3.42] Custom region selector now updates zip-code in Klarna Checkout
[2.3.41] Added optional settings for customs declaration attributes: otherUnit and otherQuantity
[2.3.40] Added support for separate return-shipments
[2.3.39] Refactored shipment data generation to separate method to simplify for third-party customizations
[2.3.38] Added support for customs declarations for bundled products, added dimension attribute settings
[2.3.37] Added a cache for PickUpLocation API, to reduce number of requests
[2.3.36] Another fix for customs declarations for configurable products
[2.3.35] Fixed customs declarations for configurable products
[2.3.34] Added support for minimum weight in shipments, added support for Norwegian tracking links
[2.3.33] Fixed admin UI issue with shipping method package type, added currency-code to customs declarations
[2.3.32] Added feature to set custom quick id on shipping methods
[2.3.31] Fixed customs totals work-around for nShift API bug
[2.3.30] Added receiver mobile field on all shipments
[2.3.29] Improved availability logic for shipping methods and added grossWeight, invoiceNo and declarantDate to customs declarations
[2.3.28] Improved customs declarations calculations regarding quantity
[2.3.27] Added new custom declaration document types and custom pick up location types
[2.3.26] Fixed bug where removing credentials made settings page blank
[2.3.25] Added goodsDescription field, added POSTI suffix for customs print-set
[2.3.24] Now uses nShift API to list carriers, services, add-ons and container types
[2.3.23] Improved PHP 7.1 support
[2.3.22] Set certain configuration values to be sensitive/system-specific
[2.3.21] Added support for english tracking links
[2.3.20] Customs declaration changed so copies are always 1 and valuesPerItem is false
[2.3.19] Added support for customs declarations and better support for configurable product weights
[2.3.18] Added setting for Pacsoft Online
[2.3.17] Contact person is always the person not the company
[2.3.16] Sending receiver state instead of senders state
[2.3.15] Sending state when needed to API
[2.3.14] Improved error-handling when tracking without valid credentials
[2.3.13] Improved calculation of total height, length and width and made it easier to override
[2.3.12] Improved calculation of package height, depth and width
[2.3.11] All agents are sent with only quickId parameter
[2.3.10] Added option for automatic shipment notifications
[2.3.9] Always send Pick Up Location id to PostNord to avoid fee
[2.3.8] Added contact as a default field on receivers
[2.3.7] Fixed a rare bug where admin form URL was wrong and fixed case where shipping was disabled in a specific store
[2.3.6] 2.2.6 compatibility
[2.3.5] Improvements to Klarna and regular checkout templates and styles
[2.3.4] Added a force refresh on cart initialization
[2.3.3] Fixed bug with stored shipments
[2.3.2] Added unifaun_assignments field under extension_attributes to the order API
[2.3.1] Added more package-types and add-ons for carriers and services
[2.3.0] Added support for company names as recipients
[2.2.9] Added support for having Order Number as order reference
[2.2.8] Added support for Svea Checkout
[2.2.7] Added POSTI and DPD as pick up location services, improved error capture when doing stored requests
[2.2.6] Removed PDF configuration from stored shipment requests
[2.2.5] Better support for errors with stored shipments and Norwegian service add-ons
[2.2.4] Added support for Stored Shipments and more Finnish services
[2.2.3] Updated nShift Online library
[2.2.2] Fixed bug where errors were not displayed properly and zero weight, width, length or heights were sent instead of empty string
[2.2.1] Fixed bug where Custom Pick Up locations stopped working in original checkout
[2.2.0] Using lighter library, storing tracking link on order, support for custom pickup locations in Klarna Checkout
[2.1.6] Code styling fixes and improved release flow
[2.1.5] Fixed bug with wrong variable name in tracking
[2.1.4] Improved multi-store support, sendEmail and errorTo fields to nShift
[2.1.3] Now supports multiple parcels in same shipment
[2.1.2] Moved Custom Pick Up Location to step one, displaying custom pick up location on order
[2.1.1] Fixed handling of multiple packages
[2.1.0] Fixed measurement-units when creating packages manually on new shipment, fixed bug with configuration on installations that use a number for region setting
[2.0.9] Fixed measurement-units when creating new packages manually on existing shipments
[2.0.8] Added error messages in admin, added mobile field for PLAB_P17 service

Uppdaterad den: 15/12/2023

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!